Závady se nevyhýbají ani hřebenovému řízení
Auto je jako mechanický domácí mazlíček; dobře ho krmte a bude žít dlouho, zanedbávejte ho a bude se chovat špatně. Nicméně je zcela normální, že si zejména kvůli nabitému programu zapomínáte dávat pozor na závady, které se u vašeho vozu mohou objevit, případně je nezaregistrujete. Mezi nejčastější závady patří vybitá autobaterie, klepání podvozku či špatná sbíhavost kol. K těm méně obvyklým, leč stále poměrně častým, pak závada hřebenového řízení. Jak se s ní vypořádat?
Proč je v autě hřebenové řízení a jak funguje?
Zjednodušeně řečeno – bez hřebenového řízení by se při kroucení volantem neotáčela kola. Součástka převádí pohyb přes ozubené kolo (pastorek) a hřeben k tyčím řízení, které zasunuje a vysunuje.
V minulosti bylo hřebenové řízení součástí valné většiny automobilů, dnes je tento systém využíván spíše v segmentu nejlevnějších automobilů. Nižší střední třída a dražší vozy disponují technologií elektrického řízení, v rámci které se pohyb stará elektromotor.
Nejčastější závady a možné řešení
Hřebenové řízení se skládá ze soustav součástek, které podléhají běžnému opotřebení. Typicky jde o únik kapalin, zejména o olej pronikající skrze manžety. Na vině jsou vnitřní netěsnosti nebo vůle hřebenu. Ačkoliv nejde o destruktivní vadu, je vhodné ji řešit dříve, než se projeví korozí hřebenu nebo nadměrnému opotřebení pastorku řízení. Včasná repase hřebenového řízení je prevencí vysokých investic v případě náročnější opravy. S ohledem na to, že se netěsnosti projevují až s odstupem času, je vhodné řízení podrobit kontrole při každé návštěvě autoservisu.