Problém jménem vybitá autobaterie
Ačkoliv k vybití autobaterie dochází především v průběhu zimy, prodejci často řeší reklamace i v během roku. Většinou však s reklamovanou autobaterii není nic v nepořádku – pouze je vybitá a potřebuje dobít. Automobily jsou obvykle provozovány především v městském provozu, což v praxi znamená neustálé popojíždění, časté startování a kratší jízdy, během kterých se autobaterie nestihne dostatečně dobít. Na rychlé vybíjení mají podíl také spotřebiče, kterých se v moderních automobilech nachází mnohem více než v minulosti. Ve vaší výbavě by proto rozhodně neměla chybět kvalitní nabíječka autobaterií!
Proč se v zimě baterie vybíjí rychleji?
Autobaterie funguje na bázi elektrochemického zdroje energie. Během chladnějších měsíců jsou chemické procesy v akumulátoru výrazně pomalejší, a proto není startování tak snadné jako v teplejším období. Zároveň je třeba přihlédnout k vyšším nárokům studeného motoru na start.
Teplo bateriím vůbec nesvědčí
Jakkoliv se může zdát, že autobaterie nejvíce trpí v zimě, paradoxně se na jejím stavu nejvíce podepisuje teplo. Zdaleka nejhorší jsou horké letní měsíce, kdy je pod kapotou extrémně vysoká teplota. Ta způsobuje zrychlení chemických procesů a degradaci akumulátoru.
Dalším faktorem degradace autobaterie je nedostatečné dobíjení způsobené kombinací častých startu a krátkých jízd. Podle odborníků by mělo po nastartování následovat minimálně 10 – 25 minut jízdy ( dle typu baterie).
V praxi však není dodržení minimální doporučené doby jízdy možné, a proto by měla být baterie průběžně preventivně dobíjená autonabíječkou.
Chcete-li předejít nepříjemnému zjištění, že vás auto nikam neodveze, protože se vám podařilo odrovnat autobaterii, nezapomeňte ji pravidelně dobíjet. Nedílnou součástí základního motoristického příslušenství by proto měla být nabíječka autobaterií.