Potřebujete nové zimní pneu? A co takhle runflat?
Kdo je připraven, není překvapen. Vzhledem k blížící se zimě není od věci prověřit stav stávajících pneumatik a případně se poohlédnout po nových. Pokud jste došli k závěru, že nebudete zbytečně riskovat a zainvestujete do obutí, které vašemu vozu propůjčí nadprůměrné jízdní vlastnosti, jistě jste narazili také na pneu s označením run-flat. O co se jedná a jsou vhodné i na zimu? Odpovědi na nejčastější otázky najdete v tomto článku.
Jak run-flaty fungují?
Pneumatiky typu runflat neboli run-flatky umožňují pokračovat v jízdě i navzdory poklesu tlaku či defektu. Jedná se o tzv. dojezdové pneumatiky, o jejichž popularizaci se zasloužila zejména značka BMW. V současnosti je však používají i jiné automobilky, které těmito dezény nahrazují rezervu.
Run-flat pneumatiky fungují na poměrně jednoduchém principu. Vypadají jako běžné pneu, ale uvnitř jsou úplně jiné. Hlavní rozdíly spočívají v tloušťce bočnic a v tuhosti. Konstrukce byla navržena tak, aby vozidlo mohlo jet i při ztrátě tlaku (např. při propíchnutí). U klasické pneu by došlo ke zborcení bočnic, ovšem run-flatka vydrží i v takto nepříjemné situaci. Dojedete s ní několik desítek až set kilometrů rychlostí až 80 km/h, aniž byste zbytečně riskovali.
Dojde-li ke ztrátě tlaku, na run-flatových pneumatikách to ani nemusíte zaznamenat. Proto se do automobilů povinně instalují systémy monitorování tlaku (TPMS). Díky tomu bezpečně poznáte, co se s pneumatikami děje.
Výhody a nevýhody run-flat pneumatik
Nespornou výhodou run-flat pneumatik je vyšší bezpečnost při defektu. Kromě toho, že si vozidlo zachová své jízdní vlastnosti, řidič nemusí absolvovat výměnu pneumatik, což je na rušném místě někde na dálnici poměrně riskantní. Run-flat pneu zároveň minimalizují riziko deformace alu disků. K dalším výhodám patří úspora prostoru (nemusí se vozit rezerva).
Nic však není bez vady a také run-flatky mají určité nevýhody. Jednak stojí více než běžné pneu, a navíc neabsorbují tolik nárazů. V praxi to znamená, že jízda není tak komfortní, nicméně záleží i na vlastnostech konkrétního modelu. Výrobci run-flat pneumatiky neustále vyvíjí a nejnovější dezény jsou mnohem dále než ty první.
Jako negativum můžete brát i komplikovanější přezouvání, ke kterému je zapotřebí speciální stroj. V pneuservisu si za tuto službu připlatíte. Samozřejmě za předpokladu, že bude disponovat potřebnou technikou.
Resumé: Run-flat ano, nebo ne?
Pořídit si na zimu run-flat pneumatiky není špatný nápad, ale měli byste si vybrat dobře hodnocený model. Za pozornost stojí například Nokian WR SUV 3, který je k dostání v klasickém i run-flat provedení. Je určen pro větší vozy s pohonem 4×4 a nabízí atraktivní kombinaci skvělého výkonu za sucha i mokra, stability při vyšších rychlostech a nízké spotřeby.