Jak se vyrábějí pneumatiky?
Pneumatiky jsou samozřejmou součástí našeho každodenního života. Často tak samozřejmou, že jim většinou věnujeme pozornost až tehdy, když jsou propíchnuté nebo zralé na výměnu. Pak skončí jako houpačky na dětských hřištích nebo na skládkách. Odkud se ale pneumatiky vůbec berou? Kdo a jak je vyrábí?
Na první pohled jednoduchý výrobek je ve skutečnosti výsledkem nesmírně komplexního procesu. Výrobci pneumatik si dávají s výběrem vhodných materiálů i postupů skutečně záležet. Ve 455 továrnách každoročně vyrobí více než miliardu pneumatik. Továrny na výrobu pneumatik jsou největšími spotřebiteli přírodní gumy na světě.
K výrobě pneumatik se využívá přes třicet různých druhů syntetických i přírodních látek. Jejich různé kombinace a poměry vytvářejí unikátní vlastnosti každého typu pneumatiky (jako je tvrdost nebo pružnost). Univerzální směs neexistuje, protože různé povrchy a teploty si vyžadují různé typy pneumatik. Poté, co je směs připravena, dochází k samotné výrobě pneumatik.
Hotová gumová směs je poté ponechána k vychladnutí a posléze rozřezána na kousky v takzvaném rozmělňovači. Jednotlivé proužky se od sebe liší v závislosti na tom, kterou část výsledné pneumatiky budou tvořit. Následná konstrukce pneumatiky postupuje zevnitř pneumatiky ven. To znamená, že napřed je vytvořena kostra pneumatiky textilními a ocelovými vlákny s tenkou vrstvou pryže, poté jsou přidávány další části pneumatiky. Výsledkem je takzvaná surová pneumatika, kterou čeká ještě závěrečné vytvrzení.
Vytvrzení pneumatiky probíhá vulkanizací ve vytvrzovacím stroji, kde pneumatika získá svoji finální podobu, včetně dezénu a značení na bočnici.
Výroba pneumatik je skutečně globálním byznysem. Pneumatiky vyrábějí například korejské (Hankook), finské (Nokian) i tuzemské (Barum) značky.
Description: Pneumatikám většinou věnujeme pozornost až tehdy, když dojde k nějakým problémům. Odkud se ale pneumatiky vůbec berou? Kdo a jak je vyrábí?