Elektrokolo: Obratný velmi levný dopravní prostředek
Jak rychle prokličkovat každodenní dopravní špičkou a dostat se do cíle co nejlevněji? V posledních letech zažívají boom elektrokola, která sice nejsou tak rozšířená jako skůtry, ale mají oproti nim několik podstatných výhod. Tou zásadní je bezesporu skutečnost, že k řízení není zapotřebí řidičské oprávnění. Zároveň nebudete muset řešit STK a platit silniční daň. Za pozornost však stojí náklady na provoz, které se za 100 km vyšplhají na „astronomických“ 6 Kč. Jeden kilometr svižné jízdy vás vyjde na 0,04 Kč, a to už stojí za zvážení, nebo ne?
Jak je to s maximální rychlostí a výkonem?
Možná si nedokážete představit, jak moc živé elektrokolo je. V husté městské dopravě je jízda na elektrokole zhruba třikrát rychlejší než jízda autem a dvakrát rychlejší než MHD. Dle Směrnice evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových vozidel totiž nesmí rychlost s asistencí elektromotoru převýšit 25 km/h a výkon motoru 250 W.
Na trhu jsou sice k mání „elektrokola“ s vyšším výkonem, ale v podstatě jde o mopedy a skútry elektrokolům podobné. K řízení dvoukolových a tříkolových vozidel o vyšším výkonu již budete potřebovat řidičské oprávnění a ke jejich provozování registrační značku, technický průkaz, platnou STK a pojištění.
Vraťme se k opravdovým elektrokolům a rychlosti jízdy. Výše zmíněná rychlost 25 km/h je maximální rychlost s asistencí elektromotoru, nicméně v praxi dokáží vyvinout 25 – 30 km/h a z kopce dokonce více než 40 km/h. A to už je opravdu slušná rychlost, při které vám zažijete pořádnou porci adrenalinu. Do kopce vás kolo s elektromotorem vyveze rychlostí 20 km/h.
Jak dlouho se elektrokolo nabíjí a jaký je dojezd?
Co se týče nabíjení, nejlepší elektrokola na trhu disponují bateriemi typu Lithium-Polymer, které vydrží až 1000 nabíjecích cyklů, mají velmi nízké samovybíjení a nad ostatními typy v poměru váha/výdrž/životnost bez debat vítězí. Nabíjení standardně trvá cca 2 hodiny (pomocí nabíječky připojené k zásuvce 230 V). Elektrokola s velkým dojezdem urazí na jedno nabití i 100 km.
Pořizovací cena kvalitních modelů činí cca 20 000 Kč. S ohledem na ultraúsporný provoz a ostatní výhody bude počet uživatelů elektrokol v budoucnu přibývat – přidáte se k nim i vy?
Foto: kentoya.cz
Jsem aktivní cykloturista a rád se projíždím krajinou, nicméně elektrokolo jsem si několikrát o dovolené vypůjčil a mohu jen pochválit. Jezdit na něm po lesích a loukách si umím představit, vlastně jsem to tak udělal, když jsem byl rok po operaci páteře, tedy kondice nic moc. Elektromotor mi pomáhal při rozjezdu ale hlavně ve stoupání, kde bych to sám nevyjel. Taky jsem si vyzkoušel eletrokolem jezdit po městě, konkrétně kopcovitá Třebíč a opět mohu jen chválit. Na městkém elektrokole se člověk nezadýchá, nezpotí a dojede z domu jak do práce, tak pro nákup.